Goed nieuws deze week van de Belastingdienst. Op 1 januari 2014 stoppen ze eindelijk met het via slakkenpost versturen van aangiftebrieven en acceptgiro’s voor de BTW. Vanuit milieuoogpunt een prima beslissing, want de afgelopen jaren is het aantal ondernemers dat die papieren acceptgiro’s nog zelf naar de bank brengt ongetwijfeld bijna uitgestorven.
De overgrote meerderheid van alle ondernemers moet elk kwartaal aangifte doen voor de BTW en ontvangt in dat kader vier keer per jaar een brief daarover. Ondernemers met meerdere bedrijven krijgen de brieven uiteraard voor elk bedrijf. Vanaf 1 januari 2014 komt aan die geld- en papierverspilling eindelijk een einde.
Begin januari de brievenbus in de gaten houden
In principe moeten ondernemers voortaan zelf in de gaten houden dat op tijd aangifte wordt gedaan en op tijd wordt betaald en is het betalingskenmerk te vinden bij de aangiftepagina op de website van de Belastingdienst. Met behulp van de zoekhulp betalingskenmerk kan worden achterhaalt welk aangifte-, aanslag-, of beschikkingsnummer bij een betalingskenmerk hoort.
Om de overgang makkelijker te maken stuurt de Belastingdienst ondernemers begin januari 2014 een overzicht met aangiftetijdvakken, uiterste inlever- en betaaldata en de bijbehorende betalingskenmerken.
Herinneringsservice per email en sms
Geen zin om het zelf in de gaten te houden of een elektronische agenda dat te laten doen? Vanaf 1 januari 2014 biedt de fiscus een herinneringsservice via e-mail waarin staat wanneer een btw-aangifte moet worden ingediend. Via het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst onder gebruikersinstellingen kan daarvoor een e-mail adres worden opgeven.
Nog geen 3 jaar ondernemer? Dan is het nu al mogelijk gebruik te maken van een sms-alert. Een paar dagen voor het einde van de aangiftetermijn versturen de startersvrienden dan een sms-bericht met daarin op welke datum de aangifte binnen moet zijn. De sms-alert wordt geactiveerd nadat je een e-mail hebt gestuurd naar smsalert@belastingdienst.nl met daarin onder andere je telefoonnummer.
Laten we hopen dat ze deze discriminatie van gevestigde ondernemers ten opzichte van starters per 1 januari opheffen en alle ondernemers dan ook voor een sms-alert kunnen kiezen.
En na wat voorzichtige stapjes gaan ze nu echt twitteren
Tot slot was de Belastingdienst al een tijdje actief met een speciaal twitteraccount voor startende ondernemers onder de twitternaam @BDstarters. Dat account is vervangen door @BDzakelijk en voortaan kunnen alle ondernemers daar terecht met eenvoudige vragen (met moeilijke vragen kun je ook tegenwoordig nog steeds gewoon binnenstappen bij het dichtstbijzijnde kantoor).
Voor eenvoudige particuliere vragen over belastingen en toeslagen is @Belastingdienst in het leven geroepen. Waarom ze niet gewoon alle vragen naar dat account laten komen is mij niet helemaal duidelijk. Maar mij hoor je niet mekkeren over de online dienstverlening van de Belastingdienst hoor. Daar kunnen heel wat organisaties veel van leren.
Wil je weten wat De Belastingdienst online allemaal doet voor ondernemers? Daar schreef ik eerder al dit uitgebreide artikel over.
En oh ja, wil je tijdens je welverdiende vakantie niet zelf online uitzoeken of die leuke souvenir mee mag naar Nederland? Vragen daarover kun je stellen bij @douanereizigers.