in ,

Laptop en tablet inmiddels belangrijkste digitale etalage voor ondernemers

De websites van veel ondernemers stammen nog uit het pre-tablettijdperk. Toen de meeste bezoekers websites nog vanaf een PC of desktopcomputer bekeken. Vandaag presenteerde het CBS cijfers over het internetgebruik in Nederlandse huishoudens. Cijfers die ook belangrijk zijn voor ondernemers die consumenten en (andere) kleine ondernemers als klant hebben. Deze laatste groep blijkt zich (volgens andere onderzoeken) op veel gebieden meer te gedragen als consumenten dan als grotere bedrijven. Daarom de belangrijkste plaatjes van het CBS hier op een rij. Met wat commentaar over wat ondernemers daarmee kunnen.

Inmiddels is meer dan 75% van elke doelgroep dagelijks online

Het percentage personen dat dagelijks op internet zit steeg tussen 2005 en 2014 van 68 naar 90 procent. Ouderen hebben hebben een inhaalslag gemaakt en gebruiken internet vooral voor dingen opzoeken met zoekmachines, e-mailen en bellen. Vorig jaar bleek in een onderzoek dat inmiddels 60% van het oriëntatieproces voor online- en offline aankopen via internet gebeurde. Via zoekmachines.

aandeel internetgebruikers met dagelijks internetgebruik in 2014 volgens het cbs

Heb jij senioren als klanten en dacht je dat die nog niet zo veel gebruik maken van internet als jongere generaties? Die tijd is dus voorbij.

75% van de internetters kijkt niet alleen, maar koopt ook online

Uit onderstaand plaatje blijkt duidelijk dat online kopen steeds gewoner wordt. Reizen boeken en kleding kopen voeren daarbij al jaren de lijst aan. Meer dan de helft van alle online kopers kocht afgelopen jaar een reis of kleding. Maar gelukkig koopt men ook steeds meer andere dingen online.

Had je als ondernemer nog geen digitale winkel? Dan wil je die misschien onderhand gaan (laten) maken.

Aandeel internetgebruikers naar activiteit in 2014 volgens cbs televisiekijken lezen internetbankieren en online kopen bij webwinkels

Daarnaast is het aandeel online lezers van kranten/nieuws de afgelopen 10 jaar gestegen van 35 naar 59 procent. Meer digitale kranten lezen heeft gezorgd voor dalingen van de gebruikelijke papieren kranten.

Wil je als ondernemer adverteren in een krant of nieuwsmedium? Dan wordt de digitale variant dus steeds interessanter omdat je daar een steeds groter deel van hun lezersgroep bereikt.

Laptop, tablet en telefoon hebben de pc verdrongen

Het meest interessante resultaat voor ondernemers is dat het CBS zichtbaar maakt dat de afgelopen jaren het internetgebruik op kleinere apparaten enorm is toegenomen.

Terwijl – als ik op mijn eigen bezoeken aan de websites van veel ondernemers mag afgaan – veel websites zijn gebouwd met software die vooral geschikt is voor bekijken op desktopcomputers met (redelijk) grote schermen.

CBS aandeel pc tablet laptop mobiele telefoon in nederlandse huishoudens in 2014

Grote bedrijven met grote budgetten laten vaak aparte websites maken voor mobiele apparaten. Dat is te duur voor ondernemers. Maar de afgelopen jaren zijn steeds meer ondernemers overgestapt op een ‘responsive’ website. Meestal gebouwd in het gratis softwarepakket WordPress. Er zijn zelfs ondernemers die kiezen voor een ‘mobiel eerst‘ strategie.

Ben jij een ondernemer die toe is aan een nieuwe website, maar heb je zelf geen verstand van websites? Dan weet je nu waarom kiezen voor iemand die een website voor je kan bouwen die goed wordt getoond op laptop, tablet en mobiel essentieel is.

Want ook als je vooral aan bedrijven levert is de kans steeds groter dat jouw potentiële klant zich ’s avonds op de bank voor de televisie oriënteert op jouw product of dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Steeds meer vrouwelijke parttime zzp’ers

De start-up BV; wat doe je ermee?