Afgelopen maandag presenteerde Thuiswinkel.org haar jaarlijkse onderzoek over de groei van de online markt. Met als belangrijkste resultaat dat we in 2014 samen 13,96 miljard online spendeerden. 7,02 miljard aan producten en 6,94 miljard aan diensten. Het Financieele Dagblad sprak ter gelegenheid hiervan met enkel directeuren van grote webwinkels en eigenaren van kleine webshops. En zij brachten als ‘nieuws’ dat kleine webwinkels het gemiddeld niet goed doen.
Sterke groei in de online bestedingen
De belangrijkste conclusie in de maandag gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org, PostNL en GFK was da tde tweede helft van 2014 de sterkste groei in de online bestedingen sinds jaren vertoonde. Volgens hen ging in 2014 inmiddels 5% van alle aankopen in ons land via online. De online aankopen van producten bedragen inmiddels 10,2% van het totaal.
Het kopen van tickets voor attractieparken en evenementen gebeurt het vaakst online: 83%. Gevolgd door vliegtickets & accomodaties (77,4%) en verzekeringen (72,8%). Vooral voor ondernemers in de vrijetijdsmarkt is een goede website met online koop- of boekingsmogelijkheden inmiddels dus een absolute must, want dat is de plaats waar mensen hun producten en diensten kopen.
We doen veel mobiel, maar kopen doen we op een echte computer
Omdat er op allerlei plekken veel aandacht is voor de verschuiving van het gebruik van desktopcomputers naar mobiele apparaten, ook nog even de verdeling over de 4 belangrijkste apparaten waarmee online aankopen werden gedaan in het 4e kwartaal van 2014 uit dit rapport. Van alle online bestedingen gebeurde:
- 37,4% op een desktopcompter
- 47,9% op een laptop
- 11,2% op een tablet
- 2,2% op een smartphone
Volgens ander onderzoek blijken we veel te surfen, mailen en appen met mobiele apparaten. Maar het daadwerkelijk kopen en bestellen doen we dus blijkbaar nog vooral op een laptop of desktop. Als ondernemer wil je dus nog steeds dat je bestelproces vooral op desktops en laptops optimaal werkt.
Volgens het FD zijn er maar weinig succesvolle kleine webwinkels
De cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor lijken vooral te gaan over grote webwinkels. Het Financieele Dagblad keek naar grote én naar kleine webwinkels. In hun artikel bevestigt een woordvoerder van Thuiswinkel.org dat zij zien dat steeds meer kleine winkels moeite hebben het hoofd boven water te houden. Zij denken dat de markt niet zit te wachten op ‘de zoveelste online elektronica- of babykledingwinkel’. Om de m/v webwinkels waar je onder bedolven wordt, er even bij te halen.
De 2300 grootste webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org zijn samen goed voor 75% van de markt. De KvK en CBS denken dat er daarnaast nog 25.000 kleine webwinkels zijn, maar volgens Thuiswinkel.org zijn het er dik 42.000. De laatste partij stelt dat meer dan de helft van alle webwinkels een jaaromzet heeft van minder dan €100.000.
Tenminste, volgens het FD. Nu.nl plaatste een artikeltje naar aanleiding van het FD artikel en weet daarin te melden dat de helft van de door Thuiswinkel.org ondervraagde webwinkeliers in 2012 een omzet van minder dan €10.000 had. Dat scheelt maar €90.000 met het artikel in het FD.
Dus óf het FD óf Nu.nl zit er flink naast…
Klein is ook echt klein bij online winkels
Shopping Tomorrow presenteerde vorig jaar een onderzoek waarin zij concludeerde dat 80% van de eigenaren van een webwinkel nog nooit een modaal inkomen uit die winkel heeft gehaald. Dat diezelfde (of een deels andere) 80% wordt gerund vanuit een woonhuis. En dat 53% van de eigenaren van een webwinkel er een baan naast heeft.
Het lijkt er dus op dat een groot deel van de webwinkeliers helemaal niet de ambitie heeft om er een modaal inkomen uit te halen. Waarbij ik me dan ook nog afvraag wat men verstaat onder modaal. Modaal voor werknemers of voor ondernemers. Daar zit rond de €10.000 verschil tussen.
Creditsafe (een van de concurrenten van Graydon) becijferde voor Het Financieele Dagblad dat van de 10.088 webwinkels die hun deuren openden in 2013 er op dit moment nog 6692 actief zijn.
Deze cijfers wijken volgens mij niet af van de algemene cijfers over stoppers en succeskansen die de KvK eerder dit jaar publiceerde. Het is al decennialang zo dat winkels de bedrijven zijn met gemiddeld de kortste levensduur. En in alle branches geldt dat de meeste stoppers dat doen binnen de eerste jaren.
Op dat vlak had het FD (en ook overnemer Nu.nl) dus eigenlijk niks ‘nieuws’ te melden.
Naschrift 21 maart: Via Twitter heb ik even nagevraagd bij de hoofdredacteur van Twinkle (het vakblad voor webwinkels) wie er €90.000 naast zit; Het Financieele Dagblad of Nu.nl. Dat is dus de laatste. Gelukkig maar, want als de helft van alle webwinkels minder dan €10.000 zou omzetten zou dat wel heel triest zijn. Maar wel jammer dat ongetwijfeld duizenden lezers van Nu.nl dat nu denken.
Naschrift 23 maart: Naar aanleiding van dit artikel vroeg Marco Derksen op Twitter of iemand weet hoeveel webwinkels er precies zijn in Nederland. Thuiswinkel.org reageerde op dat verzoek met een linkje naar een artikel op Webwinkelweblog. Daarin schrijft hun redactie dat zij denken dat het er inmiddels tussen de 70.000 en 100.000 zijn. En waarom. En dat zijn er dus veel meer dan de KvK en het CBS denken.