Eind januari schreef ik mijn laatste artikel voor deze website. Het werd 146x gedeeld. En toch stopte deze schrijver met bloggen. De reden was simpel. Naast dat ik een bezig was aan een boek voor een uitgever (dat nog steeds niet af is, zucht), had ik een paar grote klanten binnengehaald én was ik bezig met een boek dat maar niet af wilde. Maar wel af moest. En er moest meer af dan alleen een boek, voordat ik van mezelf weer mocht gaan bloggen.
Omdat ik zelf vind dat ik mijn beste schrijfwerk produceer als ik al het andere om me heen laat vallen, besloot ik me een aantal maanden te focussen op een boek dat ik wilde schrijven omdat ik het (jonge) mensen gun. Dat boek is af en het bijbehorende werk ook. En dus mag ik van mezelf eindelijk weer gaan bloggen. Wilde jij alleen weten waarom ik zo lang niet heb geblogd? Dan kun je – als dat voor jou relevant is – mijn eerste serieuze artikel over de Wet DBA lezen. Het kan zijn dat je hier dingen tegenkomen die nog niet kloppen (zoals de teller van het delen van dit artikel). Dat komt omdat we ook maar een nieuw ontwerpje op de site hebben gezet waarmee je artikelen die je interessant vindt ultramakkelijk kunt delen met anderen. De laatste dingetjes die daardoor niet meer kloppen worden de komende weken ook weer netjes geregeld.
Wil je weten waar ik zo veel tijd en energie in heb gestopt dat ik 9 maanden geen tijd wilde maken om te bloggen? Lees dan even verder.
De lesmethode Is ondernemen iets voor jou?
Een dik jaar geleden kreeg ik een lesboek ondernemerschap van een educatieve uitgever onder ogen. Ik sprak daarover met Karel Wijne, een stadgenoot en collega-ondernemer met veel ervaring in ondernemerschapsonderwijs op MBO’s. Die vertelde dat de overheid heeft besloten het lessenpakket op het MBO ‘even’ om te gooien. MBO-scholen moeten (onder andere) met het oog op de arbeidsmarkt van de toekomst, vanaf dit schooljaar ook ondernemerschap of ondernemend gedrag opnemen in hun lesaanbod. Gezien het feit dat veel veertigers, vijftigers en zestigers vaste banen hebben en veel tieners en twintigers een onzekere toekomst tegemoet gaan, vind ik dat een uitstekende beslissing.
Nadat Karel en ik een aantal ‘lesboeken’ ondernemerschap bekeken, concludeerde ik dat jonge mensen in hun toekomst meer hebben aan het leren van andere dingen dan in die boeken staan. Zeker jongeren die in het MBO en HBO worden opgeleid voor beroepen die prima op zelfstandige/freelancebasis kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast bedacht Karel dat als er ineens veel meer ondernemerslessen moet worden gegeven, heel veel docenten die lessen moeten gaan voorbereiden. In tijd die wordt betaald met gemeenschapsgeld.
Daarom besloten Karel en ik samen met enkele andere partners een lesmethode ondernemerschap te ontwikkelen die bestaat uit een papieren handboek met 40 hoofdstukken. En als digitaal materiaal bij elk hoofdstuk een powerpoint, een praktijkopdracht en meerdere kennis activerende vragen bevat. Om zo docenten te helpen met weinig voorbereidingstijd lessen over alle onderdelen van het zelfstandig ondernemerschap in de 21e eeuw te verzorgen. Lessen die inspirerend zijn voor jongeren op MBO en HBO. En die hen op een leuke manier laten kennismaken met ondernemerschap, erachter laten komen of het bij hen past en leren wat er allemaal komt kijken bij een eigen bedrijf.
Naast het handboek maakten we ook een introductieboekje met 10 hoofdstukken voor opleidingen en de laatste klassen van het voortgezet onderwijs die leerlingen (eerst) willen laten ruiken aan het ondernemerschap.
Inmiddels zijn beide boeken verschenen, hebben we honderden uren gestopt in het maken van het digitale lesmateriaal en heeft de lesmethode een eigen website. En – mede dankzij onze vrienden van Google – heeft inmiddels een behoorlijk aantal docenten kennisgemaakt met onze methode en daarvoor gekozen omdat ons bijzondere aanbod hen bevalt. En zij bevelen ons aan bij hun collega’s waardoor dat ondernemersballetje rolt en wij weer wat tijd hebben voor andere dingen.
Waarom een papieren lesboek anno 2016?
Voor wie zich tot slot afvraagt waarom we in 2016 nog een papieren lesboek hebben gemaakt en geen digitaal. Dat is omdat wij denken dat jongeren meer hebben aan een papieren boek over ondernemerschap dan aan een digitaal boek. Om de volgende redenen:
- Om te beginnen geloven wij niet dat omdat dingen tegenwoordig digitaal kunnen, dat altijd beter is. We geloven vooral dat het verstandig is als uitgever na te denken over wat de optimale combinatie tussen papier en digitaal is voor een specifiek product of methode.
- Nadenken over ondernemerschap is een proces waarin met anderen erover praten je helpt. Een fysiek boek (met de titel Is ondernemen iets voor jou?) zien anderen ook en nodigt hen uit het er met je over te hebben.
- Uit onderzoek is gebleken dat de overgrote meerderheid van de jongeren een voorkeur heeft voor papieren boeken lezen boven digitale boeken. (En de meeste jongeren in het beroepsonderwijs zijn sowieso meer doeners dan lezers.)
- Uit onderzoek is ook gebleken dat wat mensen van papier lezen langer blijft hangen dan wat mensen digitaal lezen.
- Een papieren boek is ook verkrijgbaar via fysieke boekwinkels en bereikt meer jongeren die al klaar zijn met hun studie dan een digitaal boek.
- Tot slot zullen de meeste studenten niet meteen na de lessen ondernemerschap starten als ondernemer. Ons lesboek laat hen met allerlei opdrachten in het boek nadenken over wat zij zelf belangrijk vinden en waarom. Wij verwachten dat een deel van de studenten bij wie tijdens de lessen ondernemerschap een zaadje wordt geplant, het boek zal bewaren en na hun studie zal gebruiken als ze daadwerkelijk ondernemer willen worden. Mijn eigen ervaring met Calimeromarketing is namelijk dat veel ondernemers dat de afgelopen jaren als handboek hebben bewaard en onderdelen daarvan meerdere malen doorgelezen.
Wat wij willen bereiken met onze lesmethode is dat jongeren vanuit een positief oogpunt nadenken over ondernemerschap als carrièreperspectief. En dat als ze ooit zelfstandig ondernemer worden, zo goed mogelijk voorbereid kunnen starten.